Onze visie en missie!
NATUUR
GO! Basisschool De Iris is een school waar natuur een belangrijke rol speelt. Onze groene schoolomgeving biedt de perfecte kans om natuur in de focus te zetten. De bosrijke omgeving en het speelbos zijn. Onze natuur is onze trots en onze troef, we maken hier gebruik van. We willen samen ontdekkend leren over de natuur. Ze is van levensbelang, er zorg voor dragen is de taak van ieder van ons! We willen samen ontdekkend leren in de natuur. De verbondenheid hiermee stimuleren we door ons in de open lucht te begeven. De natuur zorgt voor minder stress en heeft een positief effect op onze fysieke gezondheid. De natuur helpt onze hersenen nieuwe informatie op te slaan en te verwerken. Onze kinderen geven ook zelf aan dat de gezonde buitenlucht hen opnieuw energie geeft. We willen samen ontdekkend leren met de natuur. De natuur kan met andere woorden een hulpmiddel zijn om bepaalde doelen te bereiken in alle leergebied. We brengen de kinderen naar de natuur en we brengen de natuur naar de kinderen. Dit doen we door: outdoor learning – uitstappen – buiten sporten – natuurhoekje in de klas – moestuinbakken – natuurgeluiden tijdens de middag – leren met de natuur, bijvoorbeeld tellen met stenen, schrijven met takjes,…
OUDERBETROKKENHEID
Onze school haalt kracht uit een goede samenwerking met de ouders als evenwaardige partners die vanuit een gemeenschappelijke betrokkenheid, een eigen inbreng in het schoolgebeuren hebben. Het is belangrijk om met de ouders een goede vertrouwensband op te bouwen en de nodige discretie te bewaren. We kijken met een multiperspectieve bril naar onze leerlingen en de ouders waarbij de leerling centraal staat. Door iedereen in zijn eigen waarde te laten en respect te tonen voor ieders achtergrond en cultuur geven we een voorbeeld van hoe in onze maatschappij gelijkheid een belangrijke waarde is. Onze kinderen ervaren dat de school rekening houdt met hun thuissituatie en dat hun ouders rekening houden met de verwachtingen van de school. De school verwacht een positief ouderengagement ten opzichte van het Nederlands in functie van het kind en de school. Wanneer we van onze ouders sterke partners van de school maken, bevorderen we de gehele ontwikkeling van het kind.
Dit doen we door: hulpcheques – participatie in de klas of tijdens een uitstap – oudercontacten – rondleidingen – openklasdagen – oudercafé – koffiemomenten – schoolfeest – oudercomité - voorleesweek
SPORT
De basisschool De Iris is gelegen in een prachtig stuk natuur te Ukkel. Het park Keyenbempt aan onze school is dan ook pure luxe. Sport en beweging zorgt ervoor dat de kinderen meer energie bezitten, het verhoogt de weerstand en het kan ook helpen om stress kwijt te raken. In een maatschappij waar kinderen vaak in contact komen met televisie, computer, tablet,.. is dit enorm belangrijk! Sporten draagt ook bij tot een betere nachtrust. Kinderen die goed uitgerust naar school komen, kunnen beter concentreren. Tijdens het sporten kan men inspelen op de noden en talenten van een kind zonder dat het zich daar altijd van bewust is. Tijdens het sporten leren de kinderen omgaan met fair-play, samenwerking, respect, zelfvertrouwen en uitdagingen. Ze testen hun eigen grenzen af en verleggen ze. Sporten heeft een positieve invloed op de ontwikkeling van elk kind.
Dit doen we door: 3u LO/week – jaarlijkse scholenveldloop – winter- en zomersportdag – middagsport – fietsvaardigheden – zwemmen vanaf de 3de kleuterklas – bewegingsuitdagingen in de klas als tussendoortje!
DIVERSITEIT
Onze school staat voor respect en verdraagzaamheid. Onze school vormt een gemeenschap waarin kinderen en volwassenen elke dag samen leven en leren. We starten de dag door elkaar te begroeten. Verbondenheid tussen de leerlingen, leerkrachten en ouders is bij ons heel belangrijk. Werken in heterogene groepen is dan ook een verrijking voor onze school. Onze school leert kinderen omgaan met diversiteit rekening houdend met het geven van gelijke kansen aan iedereen. We zijn een open school, bereid tot gesprek waar kinderen hun taal, gebruiken en gewoonten bespreekbaar kunnen maken in de klaspraktijk. We geven een aanzet tot wereldburgerschap zodat kinderen vanuit een realistisch en positief zelfbeeld hun verdere schoolloopbaan op een positieve manier kunnen ontwikkelen. Kinderen leren het best in de taal waarmee ze opstaan en gaan slapen met andere woorden in hun thuistaal/moedertaal. De thuistaal krijgt een plaats in onze school. We werken actief aan een omgeving waar iedereen zich thuis voelt, waar elke leerling goed en graag leert, waar elke leerling uniek en zichzelf mag zijn. Dit is een randvoorwaarde om tot leren te komen.
Dit doen we door: kringgesprekken – werken met beeldmateriaal – differentiatie in de klas – klasdoorbrekend werken – gendergelijkheid – voorlezen in eigen taal – thuistaal op de speelplaats – optreden in zorgtehuis – Nederlandse les
ZORG
‘Met de juiste voedingsstoffen laten we iedereen openbloeien tot een mooie bloem’
Vanuit onze schoolidentiteit willen we binnen de zorg nadruk leggen op volgende waarden:
Innovatief: We zijn vernieuwend en grensverleggend. We pakken onze zorg op een effectieve manier aan. Het leerkrachtenteam professionaliseert zich om tegemoet te komen aan de noden van de kinderen en van zichzelf. We doen dit door te reflecteren op ons eigen handelen en bij te sturen waar nodig, open te staan voor vernieuwende werkvormen en materialen te ontwikkelen i.f.v. een vernieuwende aanpak.
Respect: In de zorg houden we rekening met de kwaliteiten, prestaties of vaardigheden die iemand heeft. Dit is zichtbaar in onze school: we behandelen anderen zoals we zelf behandeld willen worden. Daarnaast tonen we respect voor de materialen die we krijgen en voor fysieke en psychologische ruimte door gebruik te maken van ons hoofd, hart en handen.
Samenwerken: Om de zorg van onze kinderen zo optimaal mogelijk te krijgen, werken we aan een goede samenwerking met alle betrokkenen. Concreet betekent dit dat we tegemoet komen aan ieders noden. We houden rekening met onze eigen draagkracht en zoeken hulp waar nodig door open te staan voor interne en externe partners en klasoverschrijdend te werken. Hierbij is ieders inbreng even waardevol.
VIP: Iederéén is belangrijk. Dit betekent op onze school dat we iedereen op een persoonlijke manier behandelen, gelijke kansen bieden en evenveel aandacht geven. Iedereen mag zichzelf zijn en zijn talenten laten groeien.
Leerplezier: Het leren schenkt ons enthousiasme, voldoening en motivatie om door te gaan. We bieden hiervoor een veilig klasklimaat waar fouten maken mag. We werken contextgebonden en stimuleren kinderen door te werken vanuit hun interesses en de link te leggen met de praktijk. Dagelijks nemen wij onze leerlingen mee in ons enthousiasme door het delen van onze passie en talenten.
Deze waarden vormen de basis van onze zorgwerking. De school tracht haar leerlingbegeleiding zo te organiseren door in te zetten op een brede basiszorg. Het schoolteam biedt begeleiding zowel op het vlak van leren en studeren, onderwijsloopbaan, psychisch en sociaal functioneren als preventieve gezondheidszorg. Het uitgangspunt hierbij is het zorgcontinuüm en het handelingsgericht werken.
Dit concretiseren we door de volgende acties op zowel leerlingen-, leerkrachten-, ouder-, als schoolniveau:
- beginsituatie bepalen van elk kind
- zorgen voor een veilig en rijk klas -en leerklimaat
- zorgen voor betekenisvolle, doelgerichte taken
- ondersteuning en opvolging op de klasvloer
- ouders betrekken bij de schoolloopbaan en ontwikkeling van het kind
- leerlingengesprekken
- overleg leerkrachten – zoco – directeur – externen
- samenwerken met CLB en andere externe partners
- tevredenheidsenquêtes ouders – leerlingen – onderwijzend personeel
- opvolging van de klaspraktijk door analyses van (toets)resultaten
- effecten meten van onze vooropgestelde acties en bijsturen indien nodig
- medisch onderzoek
Social Sharing blok